Zasebnost pri svetovanju v lekarni
Nekoč je bil zdravnik tudi lekarnar. Ista oseba je nabirala zelišča, pripravljala zdravila in z njimi oskrbovala bolnike. Lekarne so se od medicine ločile šele v 13. stoletju, ko je rimsko-nemški cesar Friderik II. leta 1240 izdal zakon, s katerim je ločil pripravo zdravil od prepoznavanja bolezni in predpisovanja zdravil. V celinskem delu Evrope se je večina medicinskega in farmacevtskega znanja ohranjala v samostanih, kjer so menihi nabirali zdravilne rastline oziroma jih gojili v svojih rastlinjakih. Med najbolj znanimi samostani pri nas, ki so se ukvarjali z zdravili, so samostani Stična, kartuzija Žiče in samostan Olimlje.
Na ozemlju današnje Slovenije se prve lekarne omenjajo v 14. stoletju, na Gorenjskem se prva lekarna pojavi v drugi polovici 18. stoletja v Kranju, druga mesta so dobila lekarne v drugi polovici 19. in v začetku 20. stoletja. Daljšo zgodovino imajo lekarne v večjih središčih, lekarne v manjših urbanih središčih pa so nastale po drugi svetovni vojni. Na Gorenjskem je danes 30 lekarn, med njimi je 23 lekarn vključenih v javni lekarniški zavod Gorenjske lekarne.
In lekarna danes?
Lekarna je danes del zdravstvene dejavnosti. Osnovna naloga lekarne je preskrba prebivalcev z zdravili na recept in brez recepta ter magistralna priprava zdravil. Pomemben del preskrbe je tudi svetovanje ob izdaji. Delo v lekarni žal ne omogoča popolne diskretnosti, kot jo je recimo bolnik deležen v zdravstveni ambulanti. Kljub temu se v lekarnah trudimo, da se z razporeditvijo izdajnih mest, črtami zaupanja in glasnostjo govorjenja poskušamo čim bolj približati idealu. K temu lahko veliko prispevate tudi obiskovalci lekarne, če upoštevate črto zaupanja oziroma stojite korak ali dva za stranko, ki je trenutno v obravnavi. S tem ne motite razgovora med stranko in farmacevtom, pa še vtisa nepotrebne radovednosti ne dajete. Zdravila so izbrana za določenega bolnika in vaše izkušnje z zdravili, tako pozitivne kot negativne, lahko pomembno vplivajo na pravilno in varno uporabo zdravil pri drugem bolniku.
Pri izdaji zdravil na recept je prav, da farmacevtu omogočite nemoteno pripravo zdravil in vnos podatkov v informacijski sistem ter označitev zdravil z nalepko z navodili za jemanje zdravil. Tudi zdravila pospravite v vrečko šele, ko je celotni postopek končan, saj jih mora farmacevt vsaj še enkrat pogledati. Ob pripravi zdravil farmacevt preveri odmerke zdravil, medsebojna delovanja, odmerek glede na starost bolnika … Pogosto z dodatnimi vprašanji preveri pravilnost jemanja zdravil. Izkušnje kažejo, da bolniki pogosto rečejo, da svoja zdravila dobro poznajo, ker jih uporabljajo že dolgo časa, a pri tem nemalokrat zdravila uporabljajo nepravilno in si s tem slabšajo kvaliteto življenja. Enako je pri iskanju rešitve za lajšanje zdravstvene težave, saj dodatne informacije olajšajo odločitev o izbiri izdelka oziroma o napotitvi k zdravniku pri prepoznavi resnejšega stanja. Naj vas ta dodatna vprašanja v procesu svetovanja torej nikakor ne zmotijo.
Postopek svetovanja je torej nujen ob izdaji zdravil in tudi drugih izdelkov. Čakajoči v vrsti zato omogočite potrebna čas in prostor za pogovor med pacientom in strokovnim delavcem v lekarni. Moteči so tudi glasni pogovori in telefoniranje. Včasih nekdo potrebuje več informacij, dodatno razlago, ima zdravila predpisana na novo, so se pojavile težave, o katerih se želi več pogovoriti v lekarni. Za daljši pogovor vas lahko farmacevt povabi v poseben prostor, oziroma lahko to predlagate sami.
Izkoristite možnost in se v lekarni čim več pozanimajte o vaših zdravilih in tudi drugih izdelkih, dosegljivih v lekarni. Lahko se dogovorite tudi za osebni posvet s farmacevtom, imenovan storitev pregled uporabe zdravil. Svetujemo, da imate pri sebi seznam vseh zdravil in drugih izdelkov, ki jih jemljete. Seznam, osebno kartico zdravil, vam lahko pripravimo tudi v lekarni. To seznam koristi pri uporabi zdravil v domačem okolju, saj vsebuje napotke za pravilno in varno uporabo zdravil, še bolj pa pri obisku ambulant. Veseli bomo tudi vprašanj z vaše strani, pa naj bodo pripisana na seznamu ali pa jih poveste pri obisku v lekarni.
Datum priprave informacije: Julij, 2024